Stoppa hedersförtrycket i Botkyrka: En liberal kamp för frihet och jämställdhet

Tisdag 13 februari 2024

Liberalerna i Botkyrkas strävan efter en inkluderande och trygg kommun, tog vi initiativ  i att belysa och bekämpa hedersrelaterat våld och förtryck. Genom  ett betydande initiativ år 2020, under det dåvarande styret, har vi lagt grunden för ett fortsatt arbete mot denna djupt rotade problematik.

Initiativet som förändrar

Det var Liberalerna som tog det första steget genom att initiera en omfattande kartläggning av hedersrelaterat våld och förtryck i kommunen. Denna kartläggning, genomförd av Tjejers Rätt i Samhället (TRIS), har resulterat i den banbrytande rapporten ”Ung i Botkyrka”.

Varför är denna politik viktig?
Denna politik är avgörande för att:

• Synliggöra utmaningar och omfattningen av hedersrelaterat våld och förtryck.
  • Skapa en grund för riktade insatser och förbättra stödet till drabbade.
  • Främja grundläggande mänskliga rättigheter och friheter inom alla delar av samhället.

Handlingsplanen: Fri att Leva i Botkyrka

Med utgångspunkt i de insikter som rapporten ”Ung i Botkyrka” förde med sig, har en omfattande handlingsplan, ”Fri att leva i Botkyrka”, tagits fram. Denna plan syftar till att adressera och bekämpa hedersproblematiken på ett strukturerat och långsiktigt sätt.

Målet med handlingsplanen
Handlingsplanens mål är att:

• Erbjuda konkreta åtgärder för att stödja drabbade av hedersrelaterat våld och förtryck.
  • Utbilda och öka medvetenheten kring hedersproblematik bland kommunens tjänstemän och invånare.
  • Säkerställa ett tryggare och mer jämställt Botkyrka för framtida generationer.

En fortsatt liberal kamp

Vår gruppledare, Ing-Marie Viklund, understryker vikten av detta arbete:

Detta är en bra utgångspunkt för fortsatt och målinriktat arbete. Inte minst genom den aktuella handlingsplanen som klubbades när Liberalerna var med och styrde. Med dessa förutsättningar på plats är det viktigt att det nya styret inte bortprioriterar detta betydelsefulla arbete.